دربارة معنا و چیستی علم دینی اندیشمندان دیدگاههای متعددی ارائه کردهاند. این دیدگاهها را به ملاک میزان برخورداری علوم از عناصر و مؤلفههای دینیبودن، میتوان به سه رویکرد کلان حداقلی، میانی و حداکثری تقسیم کرد. دکتر گلشنی از جمله اندیشمندانی است که میتوان پاسخ وی به سؤال از معنا و چیستی علم دینی را در رویکرد میانی دستهبندی کرد. ایشان دینیشدن علوم را از طریق تأثیرگذاری پیشفرضها در دو سطح کلان تولید دانش و جهت گیری و کاربرد آن تصور کرده است و تأثیرگذاری در سطح اول را در مراحل الف) انتخاب مسئلة پژوهشی؛ ب) مدیریت و امور اجرایی فعالیتهای علمی؛ ج) نظریهپردازی و جمعبندی نتایج تجارب علمی؛ د) ارائۀ نظریههای علمی و گسترش و ترویج آنها؛ هـ) تفسیر یا ارزیابی نظریههای علمی، میداند. بر این اساس وی نه تنها به تأثیرگذاری پیشفرضها در مقام کشف باور دارد، بلکه این تأثیرگذاری را در مقام نظریهسازی و داوری نیز مطرح میکند. نوشتار حاضر بر آن است که از سه منظر مبادی تصوریه، تصدیقیه و اصل نظریه به تبیین و بررسی دیدگاه دکتر گلشنی بپردازد. حاصل تأمل در محور مبادی، ابهام در تعریف دین، رابطه علم و دین، میزان این ارتباط، مبنای معرفتشناختی و روششناختی است. همچنین در محور اصل نظریه، به سه ابهام جواز و بایایی، سنخ استفاده از مبانی و چگونگی استفاده از مبانی در علوم انسانی اشاره شده است.
باقری، خسرو؛ هویت علم دینی؛ تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1382.
بستان، حسین (نجفی) و همکاران؛ گامی به سوی علم دینی؛ ج1، چ اول، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1384.
جوادی آملی، عبدالله؛ شریعت در آیینه معرفت؛ چ دوم، قم: مرکز نشر فرهنگی رجاء، 1373.
حسنی، سیدحمیدرضا؛ مهدی علیپور، سیدمحمدتقی موحدابطحی؛ علم دینی؛ دیدگاهها و ملاحظات؛ قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1385.
خسروپناه، عبدالحسین و همکاران؛ در جستجوی علوم انسانی اسلامی؛ ج1، چ اول، قم: دفتر نشر معارف، 1392.
رشاد، علیاکبر؛ «معیار علم دینی»؛ فصلنامۀ ذهن، ش33، 1387.
سروش، عبدالکریم؛ اوصاف پارسایان؛ چ سوم، تهران: مؤسسه فرهنگی صراط، 1374.
ــــــــــــــــــ؛ تفرج صنع؛ چ سوم، مؤسسه فرهنگی صراط، 1373.
سوزنچی، حسین؛ معنا، امکان و راهکارهای تحقق علم دینی؛ چ اول، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1389.
علیتبار، رمضان؛ «معیار دینیبودن علوم انسانی»؛ علامه طباطبایی، فیلسوف علوم انسانی- اسلامی (مجموعه مقالات به مناسبت روز جهانی فلسفه)؛ به کوشش عبدالحسین خسروپناه؛ چ اول، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1390.
گلشنی، مهدی؛ «امکان و چگونگی علم دینی»؛ فصلنامه حوزه و دانشگاه، ش18، 1378.
ــــــــــــــ؛ «آیا علم و دین به دو فرهنگ متقاوت تعلق دارند؟»؛ فصلنامه اسراء، سال چهارم، ش2، 1390.
ـــــــــــــ؛ «علم زیر چتر دین»؛ ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت، ش7، پیاپی 55، 1389.
ـــــــــــــ؛ «گفتگوی علم و دین»؛ بازتاب اندیشه، ش8 ، 1379.
ـــــــــــــ؛ از علم سکولار تا علم دینی؛ تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1394.
ـــــــــــــ؛ از علم سکولار تا علم دینی؛ تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1390 (الف).
ــــــــــــ؛ تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1385(الف) ه ش.