مقدمه آنچه در این نوشتار بهاختصار و به صورت طرحواره مطرح شده است، در آثار زیر به صورت پراکنده و بهتفصیل آمده است: کتاب «هویت علم دینی» (1382)، مقاله «علم دینی: امکان، ضرورت و ماهیت» (1983)، کتاب «درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران: اهداف، مبانی و اصول»، کتاب «مناظرههایی در باب علم دینی» (1391 (الف)) و مقاله «حساب علم دینی در "هندسه معرفت دینی": بررسی انگاره جوادی آملی» (1393). گفتنی است که محتوای کتاب «هویت علم دینی» در سال 1385 در «دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره» به عنوان نظریه ثبت گردیده و محتوای جلسههای گفتوگو با ناقدان در کتاب «نظریه علم تجربی دینی: نگاهی معرفتشناختی به رابطه دین با علوم انسانی» به چاپ رسیده است (1391 (ب)). پارهای نکات تازه نیز در نوشتار حاضر به مباحث پیشین افزوده شده است. هدف آن است که اجزای مختلف نظریه در طرحوارهای مختصر و در پیوند با یکدیگر در معرض دید قرار گیرند تا امکان فهم بهتر و نیز ارزیابی آن فراهم گردد. ساختار نوشتار حاضر به صورتبندهای مسلسل و تحت چند عنوان تنظیم شده است. عناوین عبارتاند از: گونههای ناموجه علم دینی، امکان وجود علم دینی، فرایند تحقق علم دینی و رفع چالشها، مفروضات علم انسانی تجربی بر اساس آموزههای اسلامی.
باقری، خسرو؛ هویت علم دینی؛ تهران: انتشارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1382.
ـــــ؛ «علم دینی: امکان، ماهیت و ضرورت»؛ مجموعه مقالات کنفرانس توسعه دانش و فناوری در ایران، ص71-93، دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، آبان، 1383.
ـــــ؛ درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت در جمهوری اسلامی ایران: اهداف، مبانی و اصول، ج1، تهران: انتشارت علمی فرهنگی، 1387.
ـــــ؛ مناظرههایی در باب علم دینی؛ تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی، 1391، «الف».
ـــــ؛ نظریه علم تجربی دینی: نگاهی معرفتشناختی به رابطه دین با علوم انسانی؛ سازمان انتشارات هیئت حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره (کرسی فلسفه دین و کلام و عرفان)، 1391، «ب».
ـــــ؛ «حساب علم دینی در هندسه معرفت دینی: بررسی انگاره جوادی آملی»؛ فصلنامه کتاب نقد، ش69، 1393، ص75
پارسانیا، حمید؛ نظریه و فرهنگ: روش شناسی بنیادین تکوین نظریههای علمی. راهبرد فرهنگ، ش23، 1392، ص27-28.
جوادی آملی، عبدالله؛ شریعت در آینه معرفت؛ قم: مرکز نشر فرهنگی رجاء، 1372.
دفتر همکاری حوزه و دانشگاه؛ روان شناسی رشد (1): با نگرش به منابع اسلامی؛ تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، 1374.
سوزنچی، حسین؛ معنا، امکان و راهکارهای تحقق علم دینی؛ تهران: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1389.
عابدی شاهرودی، علی؛ «نظریه علم دینی بر پایه سنجش معادلات علم و دین»؛ در: علم دینی: دیدگاهها و ملاحظات، تدوین و تعلیقات سیدحمیدرضا حسنی، مهدی علیپور، سیدمحمدتقی موحد ابطحی؛ قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1385، ص74-33.
العطاس، محمدنقیب؛ درآمدی بر جهان شناسی اسلامی؛ جمعی از مترجمان؛ تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران- ایران و مؤسسه بین المللی اندیشه و تمدن اسلامی کوالالامپور- مالزی (ایستاک)، 1374.
طباطبایی، محمدحسین؛ اصول فلسفه و روش رئالیسم؛ پاورقیها از مرتضی مطهری؛ قم: مؤسسه مطبوعات دارالعلم، 1350.
مصباح یزدی، محمدتقی؛ فلسفه اخلاق؛ نگارش و تحقیق احمد حسین شریفی؛ تهران: چاپ و نشر بین الملل، 1380.
Nasr, Seyyed Hossein; The need for a sacred science; Curzon Press Ltd, 1993.
The Holly Quran; trans. Abdullah Yusuf Ali; Available at: www.Faizani.com