عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی/ مدیر گروه تخصصی علوم انسانی قرآنی
چکیده
به نظر میرسد به منظور تحقق علم دینی و بهویژه علوم انسانی اسلامی طی سه گام یعنی «نقد علوم تجربی رایج»، «پژوهشهای تام و وافر دربارۀ پیراانگارههای علوم اسلامی» و «تولید رشتههای علوم اسلامی» ضروری است. شهید مطهری علوم تجربی رایج و پارادایمهای حاکم بر آنها مانند پارادایم اثباتگرایی را به فراوانی نقد کرده است. در بخش پیراانگارهها وی به رابطة علم و دین و همچنین معنای علم دینی پرداخته است و در کلمات وی میتوان شواهد فراوانی را یافت که از آنها میتوان در نقد ادله و مبانی علمشناختی، دینشناختی و معرفتشناختی منکران علم دینی بهره برد. وی در زمینة تولید علوم انسانی اسلامی نیز نقش محوری داشته است و به فراخور فرصت و شرایط آن روز، اقداماتی را نیز در این راستا انجام داده است.