عضو هیئت علمی و مدیر مرکز تدوین متون پژوهشکده علوم وحیانی اسراء
چکیده
امکان «تحقق علم دینی»، یکی از مباحث مهم و چالشی است که با دو رویکرد مخالف و موافق همراه است. در این میان آیتالله جوادی آملی% از جمله موافقان نظریة علم دینی به شمار میرود. ایشان با معرفی زوایای مثلث معرفت دینی (عقل، نقل، وحی) راهکار تولید علم دینی را استفادة بجا و حداکثری از عقل (خِرد ناب شهودی، تجریدی، نیمهتجریدی و تجربی) و نقل (برداشت روشمند از متون وحیانی) در تعامل مستقیم با هم معرفی میکنند. ایشان معتقدند که علم بما هو علم، را واقع کشف میکند و بدینرو آنچه واقعاً علم است، دینی است. ایشان ضمن تبیین جایگاه مهم فلسفة مطلق در تبیین هستیشناسی اسلامی و ترسیم مسیر دینیشدن علوم، تعارض علم و دین یا عقل و وحی را بیمعنا دانسته و معتقدند، عقل، همچون نقل، حجتی الهی بوده و کاشف از وحی است و اگر تعارضی وجود داشته باشد، بین دلیل نقلی و عقلی است و هیچگاه بین علم و دین تعارضی پیش نخواهد آمد.