کارشناس ارشد ادیان و عرفان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده
شریعت در عرفان اسلامی دارای نقش کلیدی است و در سِیر و سلوک حضور بالفعل و فعال داشته، از دیدگاه علامه طباطبایی سقوط تکلیف در هیچ مرحلهای از مراحل سلوکی و مقامات معنوی معنا ندارد. البته شریعت دارای مراتب وجودی به وزان مراتب سلوکی ـ شهودی سالکان کوی حق و عارفان موحد است؛ بنابراین ظاهر و باطن، آداب و اسراری دارد که به آداب سلوکی و اسرار سلوکی تا مقام شهود مرتبط است.
از سوی دیگر، شریعت و احکام سِیر و سلوک، خط قرمز عرفان وحیانیبوده، برای اهل ایمان، احسان و ایقان احکام خاصی است که همه مراتب و مراحل سلوکی را پوشش دهد و علامه براین عقیده صائب و صادق پای فشرده که در مقاله حاضر بدان پرداخته شده اشت.
آشتیانی، سیدجلالالدین؛ شرح مقدمه قیصری؛ قم: بوستان کتاب، 1365.
آمدی، عبدالواحد؛ غررالحکم؛ شرح جمالالدین محمد خوانساری؛ تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1373.
آملى، سیدحیدر؛ المقدمات من کتاب نصالنصوص؛ به اهتمام هانری کربن و عثمان یحیی، تهران: انتشارات نوین، 1367.
ــــــ؛ انوارالحقیقة و اطوارالطریقة و اسرارالشریعة؛ تحقیق و تعلیق و مقدمه سیدمحسن موسوی تبریزی؛ قم: انتشارات نور علی نور، 1382.
ــــــ؛ جامعالاسرار و منبعالانوار؛ تصحیح، موضوع و فهرستهای هانرى کربن و عثمان اسماعیل یحیى؛ تهران: انتشارات علمی و فرهنگی و انجمن ایران شناسی فرانسه (انستیتو ایران و فرانسه)، 1345.
ابنعربی، محیالدین؛ الفتوحاتالمکیة؛ بیروت: دار صادر، [بیتا].
ــــــ؛ فتوحات مکیه (دوره چهارجلدی)؛ بیروت: دار احیاءالتراث، 1418ق.
انصاری، عبدالله؛ ترجمه و شرح منازلالسائرین؛ ترجمه علی شیروانی؛ تهران: انتشارات الزهرا، 1373.
تلمسانی، عفیفالدین؛ شرح منازلالسائرین؛ قم: انتشارات بیدارفر، 1371.
جامی، عبدالرحمنبناحمد؛ نقدالنصوص فی شرح نقشالفصوص؛ مقدمه، تصحیح و تعلیقات ویلیام چیتیک و پیشگفتار سیدجلالالدین آشتیانی؛ تهران: مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1381.