سکولاریزاسیون، فرایندی است که در طی آن، نقش دین و باورهای دینی، در حوزههای گوناگون زندگی اجتماعی کمرنگ میشود و سپس به دینزدایی میانجامد. از جمله حوزههایی که این فرایند به آن نفوذ کرده و آن را تحت تأثیر قرار داده است، حوزة تعلیم و تربیت و علم و دانش بهویژه علوم انسانی است. امروزه، علم و دانش بهویژه علوم انسانی، مبتنی بر مبانی و نگاهی خاص است؛ نگاهی که تهی از دینمداری، دینباوری و دینمحوری است؛ امری که برایند تدریجیِ جریان سکولار است. سکولاریسم در جهان مسیحیت رشد و نمو کرد. منشأ نظری آن عبارت بود از جدایی مبدأ قلمرو دینی از قلمرو دنیوی، که منجر به پیدایش مدرنیته و تمدن غربی شد. زمینهها و عوامل فراوانی در شکلگیری سکولاریسم نقش داشته است که در مجموع، میتوان آنها را به مشکلات و کاستیهای موجود در قرون وسطاى مسیحیت بازگرداند. کشور ایران نیز از تأثیرات مخرب این موج و جریان، در امان نبوده و امروزه نیز آثار آن در حوزههای گوناگون اجتماعی از جمله تعلیم و تربیت، علم و دانش و همچنین در نوع نگاه برخی اندیشمندان و روشنفکران، قابل مشاهده است.
ولایتی، علیاکبر، 1373، مقدمة فکری نهضت مشروطیت؛ نشر فرهنگ اسلامی، چاپ ششم.
الیاده، میرچا، 1374ش، فرهنگ و دین، برگزیدة مقالات دائرةالمعارف دین، هیأت مترجمان، زیر نظر بهأالدین خرمشاهی، تهران: انتشارات طرح نو.
یزدانی مقدم، احمد رضا، 1384، مجله علوم سیاسی، شماره 32، قم: دانشگاه باقر العلوم.
یوسفى اشکورى، حسن، 1379، ماهنامه فکر نو، شماره 7.
Evelyn M. Acomb, 1941, : The French Laic Laws, 1879-1889: The First Anti-Clerical Campaign of the Third French Republic, New York: Columbia University Press.
Hamilton, M.A, 2001, The History of Middle East, Pissbrrg University
Henrick, George, 1996, Secularism , Oxford.
Rene , Remond Religion and Society in Modern Europe, (Author), Antonia Nevill (Translator), 1999, Malden, MA, U.S.A.: Blackwell Publishers.
The Oxford English Dictionary. Vol.6.
The Secularization.Debate, Pippa Norris and Ronald Inglehart, Sacred and Secular. Religion and Politics Worldwide, 2004, Cambridge University Press. Chapter. 1.