الگوی مصرف بیانگر درک انتزاعی از فرآیند انضمامی مصرف است و اصلاح الگوی مصرف، ناظر بر بحثی آسیبشناختی است. از آنجایی که میان الگوی مصرف و تولید سیاسی رابطهای دوسویه وجود دارد، بحث از نسبت فرهنگ سیاسی با اصلاح الگوی مصرف، در واقع بیانگر پرسش اساسی در ارزیابی وضعیت داد و ستد سیاسی در ساحات نظری و عملی است. بنابر این، اصلاح الگوی مصرف سیاسی، اصلاح فرآیند تولید دانش سیاسی از یک سو و اصلاح هنجارها و ارزشهای تأثیرگذار در حوزه میکروفیزیک قدرت از سوی دیگر است. در این مقاله، کوشش میشود این موارد در سه حوزه "دانش سیاسی"، "شناخت فرهنگ سیاسی" و "فرهنگ سیاسی و کنشها و رفتارهای سیاسی منتج از آن" مطرح و بررسی شوند.
آزاد ارمکی، تقی،1386، جهانی شدن، فرهنگ و هویت ایرانی، انتشارات تمدن ایرانی.
افشارکهن، جواد، 1384، بررسی الگوهای دگرگونی ساختاری، بررسی برخی موانع تحقق اهداف و سیاستهای دگرگونی ساختاری، نامة علوم اجتماعی، شمارة 26، زمستان 1384.
امام خمینی5، روحالله،بیتا، صحیفة نور، تهران، انتشارات وزارت ارشاد، مجلدات 5، 10 و 19.
ــــــــــ، 1372، کلمات قصار، پندها و حکمتها، تهران: مؤسسة تنظیم ونشر آثار امام خمینی5، چ دوم.
امامخمینی، 1373، رسالةنوین، گردآوری عبدالکریم بیآزار شیرازی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چ ششم.
باکاک، رابرت، 1381،مصرف، ترجمة نشر و پژوهش شیرازه.
بیمن، ویلیام، 1381، زبان، منزلت و قدرت در ایران، ترجمة رضا ذوالقدر مقدم، تهران: نشر نی.
پارکر، جان، 1386، ساختیابی، ترجمة: حسین قاضیان، تهران: نشر نی.
جعفری، محمدتقی، 1369، حکمت اصول سیاسی اسلام، تهران: بنیاد نهجالبلاغه.
حاجییوسفی، امیرمحمد، 1385، آموزش درس اصول روابط بینالملل در دانشگاههای ایران: آسیبها و راهکارها، پژوهشنامه علوم سیاسی، شماره 5.
حشمتزاده، محمدباقر، 1378، چارچوبی برای تحلیل و شناخت انقلاب اسلامی در ایران، تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
دلاوری، ابوالفضل، 1385، ویژگیها وگرایشهای علوم سیاسی در ایران: نگاهی از دریچه نشریات تخصصی این رشته، شماره 5.
سریعالقلم، محمود، 1386، فرهنگ سیاسی ایران، تهران: پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
سنجقی، محمدابراهیم، یاسر جنیدی جعفری، 1386، «رویکردهای بهبود وضعیت مدیریت دانش در سازمان»، راهبرد دفاعی، سال پنجم، شمارة 16.
طاهایی، سیدجواد، 1381، اندیشة دولت مدرن: به سوی نظریه دولت امام خمینی5، تهران: موسسة چاپ و نشر عروج.
عزتی، مرتضی، 1388، دربارة اصلاح الگوی مصرف، ابعاد اصلاح الگو، تهران: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
فراستخواه، مقصود، 1386، بررسی لوازم و ابعاد فرهنگی« صنعت– بازار» دانش، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
فرهادی، مرتضی، 1387، واره: درآمدی به مردمشناسی و جامعهشناسی تعاون، تهران: شرکت سهامی انتشار، چ دوم.
ــــــــــــ، 1388، یاریگری و مشارکت در فرهنگ ایرانی، نقد ساختار اندیشه، مجموعه مصاحبه به اهتمام علیرضا جاوید و محمد نجاری، تهران: انتشارات آشیان.
مبینی دهکردی، علی، محمدتقی حاجی عمو عصار، غلامحسین ابراهیمی یزدی،1387، «تغییر جهتهای راهبردی در نظام علم و فناوری جمهوری اسلامی ایران»، مطالعات دفاعی و استراتژیک، سال نهم، شمارة 34 .
مصلینژاد، عباس، 1386، فرهنگ سیاسی در ایران، تهران: فرهنگ صبا.
مقصودی، مجتبی؛ مهام، محمود، 1388، بررسیتوصیفیعناوینپایاننامههایرشتههایعلومسیاسی،روابطبینالمللومطالعاتمنطقهای، دانشکدة علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، در دست انتشار.
مهدینژاد نوری، محمد؛ طرهانی، فرزاد، مرتضی سلیمانی دارانی، 1386)، «الگویی جهت انتقال دانش سازمانی»، راهبرد دفاعی، سال پنجم، شمارة 16.