«عرفان» بر اساس مبادی تصوری و تصدیقی متخذ از مکتب اهل بیت به عنوان یک «هدف» عبارت است از شهود قلبی وجود بینهایت خداوند (مقام ولایت) و به عنوان یک «مسیر» عبارت است از جاریساختن اراده خداوند به جای اراده خود و جایگزینکردن شهودِ او به جای علم به خود و به عنوان یک «مکتب» عبارت است از تلاش علمی و عملی برای دستیابی به نگرش توحیدی به تمام موجودات. مقصود از «نگرش توحیدی» این است که انسان ادراک کند که تمام موجودات ظهورات و تجلیات خداوند هستند و هیچ استقلال وجودی ندارند. «راهبرد عرفان» بر اساس مبادی تصوری و تصدیقی متخذ از مکتب اهل بیت با روش فقاهتی عبارت است از ایجاد خلوص ذاتی با ابزار معرفت نفس؛ یعنی با تعمّق در نفس و توجه به اصل وجودِ خود، حسّ استقلال و خودیت را از دست بدهد و عشق به آن کمال و جمال ازلی و ابدی در او فعال شود و بهتدریج ربطیبودنِ وجودی خود نسبت به خداوند را در درون خود احساس کند و با عبور از محدودیتِ معرفتی ـ که در اثر توجه به «خود» برای او ایجاد شده است ـ به اصل وجود و حضورِ صِرف متصل گردد و جریان اراده، علم و حیات الهی و فیضان آنها از ذات بینهایت الهی را در درون خود مشاهده کند. مقصود از قید «شیعی»، ابتنای آموزههای علمی و عملی این عرفان بر قول و فعل معصوم است و مقصود از قید «فقاهتی»، دو امر است: 1- استنباط این آموزههای عرفانی از قول و فعل معصوم با روش فقهی اصولی؛ 2- قرار داشتن عملکردهای این عرفان، در چهارچوب احکام فقه شیعه.
واسطی, حمید. (1400). درآمدی بر هویتشناسیِ عرفانِ شیعی فقاهتی (بر اساس رساله لباللباب در سیر و سلوک اولیالالباب). فصلنامه کتاب نقد, 20(89.90), 81-104. doi: 003
MLA
حمید واسطی. "درآمدی بر هویتشناسیِ عرفانِ شیعی فقاهتی (بر اساس رساله لباللباب در سیر و سلوک اولیالالباب)". فصلنامه کتاب نقد, 20, 89.90, 1400, 81-104. doi: 003
HARVARD
واسطی, حمید. (1400). 'درآمدی بر هویتشناسیِ عرفانِ شیعی فقاهتی (بر اساس رساله لباللباب در سیر و سلوک اولیالالباب)', فصلنامه کتاب نقد, 20(89.90), pp. 81-104. doi: 003
VANCOUVER
واسطی, حمید. درآمدی بر هویتشناسیِ عرفانِ شیعی فقاهتی (بر اساس رساله لباللباب در سیر و سلوک اولیالالباب). فصلنامه کتاب نقد, 1400; 20(89.90): 81-104. doi: 003