گذری بر آیین اکنکار

نوع مقاله : مقاله تخصصی

چکیده

پس از رنسانس، حس دین‌گریزی رو به فزونی گذاشت و چهره دین و معنویت به خاموشی گرایید. این مساله در جهان غرب به بن‌بست‌های شدید روحی و اخلاقی انجامید. اما دنیای غرب، در بازگشت دوباره به معنویت هم دچار اشتباه شد. این‌بار به معنویتی روی آورد که خالی از ذات باریتعالی بود. آنان به دنبال معنویتی بودند که با تفکرات سکولاریستی حاکم بر دنیای غرب، قابل جمع باشد. از این منظر، معنویت موجود در ادیان الهی به کارشان نیامد؛ اما تفکرات عرفان شرقی خصوصاً آیین بودیسم و تکنیک‌هایی نظیر یوگا و مدیتیشن به سرعت در غرب گسترش یافت.
جامعه غرب آنچه نیاز داشت، از این آیین‌ها انتخاب کرد، با شیوه‌های مختلف آمیخت و سپس ارائه کرد؛ اگرچه در این بین آب را از سراب بازنشناخت.
این نوشتار بر آن است تا آیین اکنکار (Eckankar) را که ازجمله عرفان‌های معنویت‌گرای امروزی است مورد بررسی قرار دهد.

کلیدواژه‌ها


  1. قرآن مجید

    1. الماسی، کمال، 1381، اکنکار کلید ادراک معنوی، تهران: بهار علم.
    2. ابن عربی، محی‌الدین، بی‌تا، فتوحات مکیه، بی‌جا، دارالاحیاء التراث العربی.
    3. توئیچل، پال، 1376، اک ویدیا، ترجمه هوشنگ اهرپور، انتشارات دنیای کتاب.
    4. ــــــــــ، 1378، اکنکار کلید جهان‌های اسرار، هوشنگ اهرپور، تهران: سی‌گل، سوم.
    5. ــــــــــ، 1379(الف)، اک ایناری، علم الاسرار رؤیاها، ترجمه هوشنگ اهرپور، تهران: انتشارات نگارستان کتاب.
    6. ــــــــــ، 1379(ب)، سرزمین‌های دور، ترجمه هوشنگ اهرپور، تهران: نگارستان کتاب. دوم.
    7. ــــــــــ، 1380(الف)، دفترچه معنوی، ترجمه هوشنگ اهرپور، تهران: نگارستان کتاب. چهارم.
    8. ــــــــــ، 1380(ب)، نامه‌های طریق نور، ترجمه مینو ارژنگ، تهران، نشر ثالث.
    9. ــــــــــ، 1380(ج)، واژه‌نامه اکنکار، ترجمه یحیی فقیه، تهران: سی‌گل.
    10. ــــــــــ، 1381، دندان ببر، ترجمه هوشنگ اهرپور، تهران: نگارستان کتاب، پنجم.
    11. توفیقی، حسن، 1380، آشنایی با ادیان بزرگ، انتشارات مترجم، چهارم.
    12. جعفری، محمدتقی، 1378، عرفان اسلامی، تهران: مؤسسه نشر و تدوین آثار علامه جعفری، سوم.
    13. دیوانی، امیر، 1376، حیات جاودانه، قم: نشر معارف.
    14. شایگان، داریوش، 1367، ادیان و مکتبهای فلسفی هند، تهران: امیرکبیر، چهارم.
    15. صدرالمتالهین، شیرازی (ملاصدرا)، 1382، اسفار، ج 9، تصحیح دکتر رضا اکبریان، تهران: بنیاد حکمت اسلامی صدرا.
    16. صدوق: 1385، عیون اخبارالرضا، ج 1، بی‌جا: ذوی‌القربی.
    17. قدردان قراملکی، محمدحسن، 1384، قرآن و سکولاریزم، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
    18. کرامر، تادا و متون داگلاس، 1380، اکنکار حکمت باستانی برای عصر حاضر، ترجمه مهیار جلالیانی، تهران: نقش گستر، چ دوم.
    19. کلمپ، هارولد، 1380، تمرینات معنوی هفته، ترجمه مرجان داوری، تهران: سی‌گل.
    20. گنیلز، مارتین، 1378، عرفان اسلامی چیست؟ ترجمه فروزان راسخی، تهران: سهروردی.
    21. مطهری، مرتضی، 1383، یادداشت‌ها، ج 2، قم: صدرا، سوم.
    22. مجلسی، محمدباقر، 1404، بحارالانوار، ج 61، بیروت: مؤسسه الوفاء.
    23. محمدی ری‌شهری، محمد، 1381، میزان‌الحکمه، قم: دارالحدیث.
    24. مارکوس، ماگریت، 1348، نقش اسلام در برابر غرب، ترجمه غلامرضا سعیدی، تهران: شرکت سهامی انتشار.
    25. موری میتسو، نیل، بی‌تا، در پیشگاه استادان ا.ک، مترجم: مهیار جلالیانی.
    26. نوری، حسین بن محمدتقی، 1408، مستدرک‌الوسائل، ج 17، قم: مؤسسه آل البیت الاحیاءالتراث.
    27. نصری، عبدالله، 1382، فلسفه آفرینش، قم: نشر معارف.
    28. ورنر منسکی و دیگران، 1378، اخلاق در شش دین جهان، ترجمه محمدحسین وقار، تهران: اطلاعات.

    مقالات:

    1. بخشایشی، احمد «پیدایش سکولاریزم» برگرفته از سایت درگاه پاسخگویی به مسائل دینی به آدرس: .www. Porsojoo.com
    2. حمیدیه، بهزاد، 1384، «ایران و رشد دین نماهای جدید»، فصلنامه کتاب نقد، ش 35.
    3. شریف‌زاده. بهمن، 1384، «این کجا و آن کجا»، فصلنامه کتاب نقد، ش 35.
    4. شاهد خطیبی، حسین، «نقد دیدگاه سکولاریزم در ایران»، ش 4، برگرفته از سایت:

    www.lailatolghadr.ir

    1. شجاعی زند، «نقش دینداران در فرآیند عرفی‌سازی دین»، برگرفته از سایت پژوهه دین متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی به آدرس: www.pajohe.ir
    2. طالبی دارابی، باقر، 1383، «دین در عصر جدید»، اخبار دین، ش 8.
    3. طالبی دارابی، باقر، ماسیمو اینترو ویگنه، 1384، «آینده دین و ادیان جدید»، فصلنامه هفت آسمان، ش 35.
    4. قائمی‌نیا، علیرضا، «معنویتهای نوظهور»، متن سخنرانی ایشان با سردبیر محترم فصلنامه ذهن در محل کانون اندیشه جوان، برگرفته از سایت درگاه پاسخگویی به مسائل دینی.
    5. قدردان قراملکی، محمدحسن، «کندوکاوی در مبانی نظری سکولاریزم» برگرفته از سایت درگاه پاسخگویی به مسائل دینی به آدرس: www. Porsojoo.com.
    6. کیانی، محمدحسین، 1385، «نقد و نگاهی بر مبانی نظری اکنکار»، فصلنامه آیین سلوک، ش 4 و3.
    7. گروه مؤلفان، 1385، «جنبش‌های نوپدید باطنی در ایران»، فصلنامه آیین سلوک، ش6 و 5،
    8. لگنهاوزن، محمد، 1380، «با پرسش زنده‌ام»، ماهنامه‌ پرسمان، پیش­شماره اول.
    9. لواسانی، سیدسعید، 1384، «عرفان‌های حقیقی، عرفان‌های دروغین»، ماهنامه پرسمان، ش 34.
    10. مظاهری سیف، حمیدرضا، «استقرار سلطه در فاصله عرفان با شریعت» برگرفته از سایت آفتاب به آدرس: .www.Aftab.ir
    11. محدثی، حسن، 25/1/84 «زمینه‌های ظهور جنبش‌های جدید دینی» بخش2و1، ایران، ش 3102و3103.
    12. همتی، همایون، «اندیشه دینی و سکولاریزم در جهان معاصر»، تحریری از سخنرانی ایشان در تالار شهید آوینی و برگرفته از سایت درگاه پاسخگویی به مسائل دینی.(www.ecl.iran.com)

    سایت­های مورد استفاده:

    1. www.Aftab.ir
    2. www.eck-iran.com

    3 www.eck-iran.org

    1. www.eckankar.mihanblog.com
    2. www.Lailatolgadr.ir
    3. www.metamorphasis.persianblog.com
    4. www.pajohe.ir
    5. www.persianblog.com
    6. www. Porsojoo.com
    7. www.realvlove.persianblog.com

    11 www.thend.blogfa.com

    1. www.Todaylink.ir
    2. www.wikipedia.org